КОДЕКС ЧЕСТІ УЧИТЕЛЯ


1.Загальні положення

Кодекс честі учителя – це сукупність морально-етичних норм, правил поведінки, звичок, переконань, які ґрунтуються на ціннісних орієнтаціях, ідеалах, світогляді людини і регламентують її відносини з соціальним оточенням, службову та громадську діяльність.

Основу Кодексу честі учителя становлять вимоги конституції України, моральні традиції українського народу, базові міжнародні гуманітарні стандарти, морально-етичні аспекти чинного законодавства, положення концепції розвитку педагогічної освіти України та інтеграції в європейський освітній простір.

2.Основні моральні засади Кодексу честі учителя

2.1. Батьківщина

Учитель – громадянин України. Суспільство має повне право сподіватися від нього найвищого взірця особистої й офіційної поведінки та діяльності. Кожен учитель-патріот, що ставить формування української еліти, нової генерації підростаючого покоління та добробут українського народу вище власних інтересів та робить або готовий зробити усе можливе для рідної держави. Патріотизм – глибоко укорінена віра та почуття людини, невід’ ємна складова кодексу честі учителя. Він спрямовує власні зусилля на розбудову української держави і розвиток освіти. Модернізує освітню діяльність на основі використання новітніх педагогічних та комп’ютерних технологій і створення нового покоління засобів навчання.

2.2. Вірність та відданість

Учитель – взірець вірності Вітчизні, високої поваги до символів Держави: Державного Прапору України, Державного Герба України і Державного Гімну України. Шлях жертовності, самовідданості народові, педагогічній справі, підтримка владних чинників у відстоюванні незалежності України та розбудові атрибутів державності – добровільний вибір кожного учителя.

2.3. Обов’язок

Бездоганне виконання обов’язку – це найважливіша ознака поведінки учителя. Обов’язки виконуються сумлінно, точно, головним є формування молодої людини ХХ1 століття, здатної здійснювати професійну діяльність на демократичних та гуманістичних засадах, реалізовувати освітню політику як пріоритетну функцію держави, забезпечувати розвиток та самореалізацію особистості, задоволення її освітніх і духовно-культурних потреб, бути конкурентноспроможним на ринку праці.

2.4. Честь

Честь – сукупність вищих моральних принципів, якими керується людина у своїй громадській і особистій поведінці, провідна ознака поведінки учителя. Він веде спосіб життя порядної людини, не обманює, не краде, не порушує загальнолюдських моральних норм. Він ніколи не вдається до інтриг, чіплянь, несправедливих дій, шахрайства, хабарництва.

2.5.Чесність

Суттєвою рисою учителя є чесність – безкорисливе виконання своїх обов’язків заради забезпечення національних інтересів України, інтересів школи. Присвячує свою педагогічну діяльність суспільству. Він несе відповідальність перед законом та учнями за рішення, що їх приймає. Учні довіряють йому, сподіваючись на те, що він чесна людина.

2.6. Честь педагога

Правила Кодексу честі однакові для всіх учителів, незалежно від звання, посади, стажу праці та обставин. Ставлення до виконання завдань жодною мірою не повинно залежати від тогою чи це молодий учитель, щойно призначений, чи більш досвідчений. Взірець чесної поведінки та діяльності мають давати директор, заступники.

Адміністрація школи – приклад для молодих та менш досвідчених учителів.

3.Педагогічні традиції

3.1.Місце у суспільстві

Учитель – це представник Українського народу. Саме в цьому його шляхетність, саме тому він утверджує принципи загальнолюдської моралі, правди і справедливості, гуманізму, патріотизму, доброти, працелюбства, поміркованості та інших доброчинностей. Виховує повагу до культурно-національних, духовно - історичних цінностей України, дбайливе ставлення до навколишнього середовища; виховує молодь в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними групами, релігійними конфесіями; захищає учнів від будь-яких форм фізичного і психологічного насильства; запобігає вживання ними наркогенних речовин.

3.2.Духовні засади

Духовною основою учителя є витвори людського духу, зафіксовані у здобутках культури, науки, моралі, мистецтва, оволодіння ним гуманістичними моральними цінностями.

3.3.Дисциплінованість та ініціатива

Оптимізм, ентузіазм, мудрість, активність у досягненні мети або виконанні повсякденних завдань – головні вимоги учителя. Він виконує функціональні обов’ язки сумлінно, вчасно попри всі перешкоди, труднощі, негаразди, що виникають, приймає сміливі рішення, бере на себе відповідальність, проявляє ініціативу.

3.4. Позиція та вчинок

Позиція – система ставлення особистості до явищ, людей, об’ єктів; їх оцінка заснована на індивідуальному досвіді, моральних принципах і переконаннях.

Вчинок – акт морального самовизначення, яким учитель виявляє і формує своє ставлення до суспільства, учнів, самого себе, природи, педагогічної діяльності, науки.

3.5. Піклування про учнів

Учитель завжди стоїть на сторожі святого скарбу українського духу, в якому прихована таємниця успіху, щастя, перемоги. Він сприяє набуттю учнями соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних відносин, формуванню у юнаків і підростаючого покоління рис громадян Української держави.

Здійснює соціально-правовий захист учнів – систему організаційно-правових, фінансово-економічних, соціально-культурних, інформаційно-просвітницьких заходів.

3.6. Вести за собою учнів

На учителя покладається особиста відповідальність за учнів. Він гартує їх дух, моральні сили, веде за собою для досягнення мети. Справжній учитель завжди поважає людську гідність та честь учнів. Він уміє підкорятися, не принижуючи себе, управляти, не принижуючи учнівську молодь.

3.7. Учитель – взірець для учнів

Учитель – взірець як у дотриманні моральних норм поведінки, зовнішнього вигляду, так і у виконанні завдань, що безпосередньо стосуються його професійного обов’язку. Він уникає вульгарності, розбещеності, шкідливих звичок; сумлінно і наполегливо зберігає та розвиває професійні якості та норми поведінки.

3.8. Життєва і професійна компетентність

Учитель здатний ефективно розв’язувати проблеми, що виникають в реальних життєвих ситуаціях, діяти адекватно вимогам соціуму та згідно з власною природою; жити у злагоді із сучасністю. Він приводить зміст фундаментальної, психолого-педагогічної, методичної, інформаційно-технологічної, практичної та соціально-гуманітарної підготовки учнів у відповідність вимогам інформаційно-технологічного суспільства та змінам, що відбуваються в загальноосвітній середній школі; забезпечує особистісний розвиток учнів на засадах особистісно орієнтованої педагогіки; поєднує знання учнів з професійною мораллю; спрямовує інтереси та потреби учнів на певну ієрархію життєвих цінностей; зберігає невичерпне джерело знань, підживлює інтерес учнів. Утримує звання «педагог».

3.9. Уникнення втручання в політику

Учитель уникає втручання в політику. Він підтримує національну політику Української держави та її інтереси незалежно від того, яка політична партія перебуває при владі.

3.10. Учительський дух

Ні за яких обставин не можна примусити учителя змінити власні переконання, віру, зрадити педагогічній професії. Нехтування духовними цінностями інших він вважає нижчим своєї гідності. Учитель – взірець добродійності, людяності, милосердя у ставленні до учня. Він зберігає непроникність духу.

4. Взаємини учителя з колегами та учнями

4.1. Ціннісне ставлення до колег та учнів

Ціннісне ставлення до колег та учнів виявляється у моральній активності учителя, прояві чуйності, чесності, правдивості, працелюбності, справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совісті, миролюбності, доброзичливості, добросовісності, готовності допомогти іншим, обов’язковості, ввічливості, делікатності, тактовності; вміння працювати з іншими; здатності прощати і просити прощення, протистояти проявам несправедливості, жорстокості.

2. Відповідальність за порушення Кодексу честі

Порушення норм Кодексу честі учителя ганьбить гідність усього педагогічного колективу школи. Випадки грубого порушення Кодексу честі обов’язково оголошуються на конференції трудового колективу, педагогічній раді. Учитель, який навмисне уникає його вимог, може бути попереджений, а в особливих випадках – підлягає осуду трудовим колективом.


Кодекс честі молодого вчителя

1. Будь компетентним, вимогливим, але справедливим вчителем.

2. Не підвищуй голосу в будь–якій ситуації. Пам’ятай : того, хто кричить, погано слухають.

3. Доводь свою компетентність і професіоналізм, логічно викладаючи матеріал. Зумій створити доброзичливу обстановку, яка сприяла б кращому сприйманню учнями навчального матеріалу.

4. Не поспішай виставляти найнижчий бал. Зваж всі “за” і “проти”. Пам’ятай: низька оцінка викликає не бажання вчитися, а байдуже ставлення до навчання та зневагу до вчителя.

5. До кожного уроку готуйся, як до сповіді: запитай у свого сумління, чи ти зробив усе від тебе залежне для його підготовки.

6. Намагайся бачити не в цілому клас, а кожного учня, розуміти його настрій, психологічний і фізичний стан.

7. Переступивши поріг школи, зосередь свою увагу на завданнях, які необхідно виконати в першу чергу.

8. Перед початком уроку подивись у вічі учневі. Дай пораду тому, кому необхідна допомога.

9. Пам’ятай, що повага і любов до учня – це життєве кредо вчителя.

10.Не зашкодь! Ніколи не нав’язуй своєї точки зору. Вона може бути хибною.

11.Поважай думку учня. Намагайся спокійно вислухати його аргументацію. Якщо вона неправильна, звернись по допомогу до класу. Нехай учні подискутують і знайдуть разом з учителем істину.

12.Не принижуй гідності учня. Не говори грубощів, не кричи. Інакше учні боятимуться тебе, але й зневажатимуть.

13.Завойовуй авторитет не “всепрощенням”, а чесністю, порядністю, справедливістю, об’єктивністю, добротою.

14.Будь добрим, адже доброта врятує світ.

15.Слідкуй за своїм зовнішнім виглядом: учитель – це артист, який постійно перебуває на сцені. Спробуй уявити себе на сцені без зачіски або в шапці, у непрасованому чи несвіжому одязі, брудному взутті, із невдалим або надто яскравим макіяжем. Пам’ятай: учні уважно стежать за твоєю зовнішністю.

Успіхів тобі, Учителю!


Лист МОН від 28.11.2008 р. № 1/9-770 “

Про організацію та порядок оплати праці за заміну тимчасово відсутніх учителів”заміни.doc

Microsoft Word документ [39.0 KB]

Скачать

Кiлькiсть переглядiв: 826